26 augustus t/m 28 augustus (weer thuis) - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Diana Linden - WaarBenJij.nu 26 augustus t/m 28 augustus (weer thuis) - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Diana Linden - WaarBenJij.nu

26 augustus t/m 28 augustus (weer thuis)

Door: Diana van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Diana

28 Augustus 2015 | Georgië, Tbilisi

Woensdag 26 augustus.
Morgen en vandaag onze twee laatste vrije dagen.
Om 9.00 uur kwamen Tamo en Jimmy ons (Joyce, Kelly, Sharon en mij) ophalen bij het Caritashuis.
Vandaag gaan we naar Kazbeghi, dat is en plaatsje bijna bij de grens van Rusland.
Het was een hele mooie tocht daarnaar toe, zo'n mooie omgeving, zo'n mooie hoge bergen waar sneeuw op lag. Wij zijn ook door een skigebied gereden waar veel hotels enz. zijn.
Daarna na een trip van 2,5 uur kwamen we aan in Kazbeghi. Jimmy heeft een Jeep en die kon goed op de kleine hobbelige wegen rijden. Het had geregend dus de kleine smalle weggetjes waren heel glad en op stukken heel slecht.
Echt spannend zo'n rit maar ik vond dit echt geweldig.
Bovenaan gekomen hebben we het laatste stuk gelopen naar het kerkje dat heet Gergeti.
Het was jammer dat het uitzicht belemmerd was door de mist, dit kwam door het weer en de wolken hingen heel laag.
Toch was het er nog steeds prachtig. Tamo,Joyce, Kelly en ik zijn het kerkje ingegaan, de dames mochten alleen naar binnen met een rok en een hoofddoek.
Deze lagen in de kerk.
Na een tijdje op de berg te zijn geweest zijn we weer naar beneden gereden.
Beneden in het dorpje hebben we gegeten en gedronken in een restaurantje.
En daarna weer richting "huis" gegaan. We hebben echt een hele mooie rit gehad en weer een hele mooie omgeving gezien.
'S avonds zijn we met zijn zessen uit eten geweest in een hel mooi restaurantje.
En we zijn ook nog even naar de barretjes geweest en hebben nog heel even gedanst.
Toen we om 1.30 uur bij "ons" Caritashuis aankwamen stond er heel veel politie en brandweer.
Het pand tegenover ons stond in brand, hier lagen matrassen opgeslagen.

Donderdag 27 augustus
'S morgens begonnen met het inpakken van onze koffers.
Alvast afscheid genomen van Ia, de housekeeper. Ze was net zo oud als mij en we konden het samen prima vinden.
Rond 12. 30 uur met de metro naar liberty Square gegaan waar we nog wat souvenirs gekocht hebben.
Daarna heeft Tamo zich bij ons aangesloten en heeft ze ons meegenomen naar nog veel meer Marktjes welke we nog niet ontdekt hadden. Ik heb daar heerlijke Georgische kaas gekocht welke ik meeneem naar Nedrland. We hebben nog een paar schoenen gekocht voor een jongen die ook regelmatig bij de straatkinderen kwam.
Rond vier uur zijn we met Martha naar de straatkinderen gegaan om afscheid te nemen en om de schoenen af te geven.
We hebben nog een paar uurtjes met de kinderen gespeeld, we hebben nog wat ouderwetse spelletjes gedaan zoals bijv. Zakdoekje leggen en verstoppertje, wat hebben de kinderen genoten, ze hebben echt geschaterd en daar doen we het voor, het plezier van de kids.
Daarna nog even naar onze kamer om de laatste spullen in te pakken en toen zijn we (Martha, Kelly, Joyce, Sharon en ik) samen naar het terras van Friends House gegaan bij Liberty Square, hier in de buurt is ook de bridge of Peace.
Jimmy en Tamo hebben zich bij ons aangesloten.
We hebben heerlijk gegeten en gezellig zitten kletsen,
Daarna naar het Caritashuis waar Kelly, Joyce en Sharon (na wat nabuurten) zijn gaan slapen en ik heb samen met Martha, Tamo en Jimmy in de keuken zitten kletsen.
Om 2.30 uur stond Cacha, onze chauffeur van Caritas, ons op te wachten om naar het vliegveld te brengen. Tot mijn grote verrassing gingen Tamo en Jimmy me ook mee wegbrengen samen met Martha.
Het was best een moeilijk afscheid op het vliegveld.
Ongeveer twee uur later vertrokken diezelfde nacht Joyce en Kelly maar ze hadden een andere vlucht.
Mijn vlucht met Air Baltic zou om 4.40 uur vertrekken maar vertrok om 5.05 uur Georgische tijd (3.05 uur Nederlandse tijd) vanaf Tiblisi.
Om 8.25 uur Georgische tijd, (6.25 uur Nederlandse tijd) ben ik geland in Riga (Letland), Totaal 3.20 uur gevlogen

In Riga zijn we om 8.45 uur opgestegen (Nederlandse tijd 7.45 uur)
Om 10.01 uur (Nederlandse tijd) geland, precies op de geplande tijd.
Totaal 2.45 uur gevlogen.

De totale vliegtijd van Tblisi naar Amsterdam (via Riga) is 6 uur en 5 minuten.
Info over het vliegtuig..... Snelheid 645 km per uur, temp. in de lucht -45 graden.

Vrijdag 28 augustus
Om 10.00 uur geland en het was heerlijk om Laurens en Arjan weet te zien, Annet moest werken dus die zou ik thuis weer zien.
We hebben gewacht op Joyce Jacobs want die zou met ons terug rijden en die zou twee uur later landen.
Om 15.00 uur, weer thuis.
En daar stond een hele blije Jip te springen. Heerlijk om weer thuis te zijn maar ook heel dubbel want wat heb ik een goed gevoel over de afgelopen vijf weken.
Ik heb mensen kunnen helpen, ik heb veel gehoord, ik heb heel veel gezien, hele leuke dingen maar ook erg aangrijpende momenten.

• 01 September 2015 - 09:41

Ria Van Der Linden:

Een hele mooie ervaring lijkt me. Leuk dat je het met ons hebt willen delen. Fijn dat alles goed is gegaan en weer veilig thuis.