Zaterdag 22 augustus t/m 25 augustus - Reisverslag uit Lagodekhi, Georgië van Diana Linden - WaarBenJij.nu Zaterdag 22 augustus t/m 25 augustus - Reisverslag uit Lagodekhi, Georgië van Diana Linden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 22 augustus t/m 25 augustus

Door: Diana van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Diana

22 Augustus 2015 | Georgië, Lagodekhi

Zaterdag 22 augustus
Ons vrije weekend.
Met Tamo en Kelly ben ik vandaag naar de grote kerk gegaan.
(Joyce was ziek en bleef een par uurtjes in bed).
Jeetje wat is dat een grote kerk, het is een orthodoxe kerk, hierin staan geen stoelen of banken maar tijdens een dienst blijft iedereen staan.
Het is zo anders. Als je de kerk ingaat moeten de vrouwen een doekje om hun hoofd, het haar hoeft niet bedekt te zijn.
De mensen steken een kaarsje aan, gaan voor een groot schilderij staan, slaan drie kruisjes met hun handen en geven een kus op de lijst en tikken met hun voorhoofd het schilderij aan. En dit door de kerk heen minimaal 6 keer... Er staan zoveel bakken met kaarsen en heel veel schilderijen. Ze bidden dan steeds tot een andere heilige.
Daarna nog rondgewandeld door een ander gedeelte van Tiblisi waar hele mooie grote gebouwen staan en Jimmy heeft ons met de auto weer opgehaald.
We zijn daarna bij Joyce gaan kijken en het ging weer wat beter en ze is gelukkig daarna met ons meegegaan naar Mtatsminda pretpark, dit is boven op een berg met geweldig uitzicht over Tiblisi. Jimmy heeft ons met de auto hier naar toegebracht. Je kunt het pretpark zo inlopen en als je ergens in wilt dan koop je een pasje en daar zet je geld op en zo kun je in de attracties.
Het waren geen hele grote attracties maar ze hebben wel een enorm reuzenrat met een geweldig uitzicht over Tiblisi, het was donker toen wij er waren en de stad is echt heel mooi verlicht echt een plaatje vanaf het pretpark.
Daarna hebben we nog gegeten bij een restaurantje op diezelfde berg.
En toen weer naar ons bedje bij het Caritashuis.

Zondag 23 augustus
Vandaag een echte relaxdag.
'S morgens eerst wat geluierd en daarna naar station Square naar de markjes.
Daarna relaxen op een terrasje.
'S avonds hebben Jimmy en Tamo ons opgehaald en hebben we bij een heel lux restaurantje gegeten, dit was wel wat duurder maar ook super lekker.
We hebben nog gedanst en de meiden hadden gezegd dat ik jarig was dus de zanger heeft nog voor mij gezongen.
Het was een super leuke gezellige dag.

Maandag 24 augustus
Om 11.00 uur naar smal group house 3. Hier zit mijn sponsorkind Vlada, ze is 13 jaar.
Er kwamen drie meisjes naar ons, Sharon en mij, toe waaronder ook Vlada.
Ik had gelijk een klik met haar en ze was zo blij dat ze nu haar sponsor ontmoet had.
Ik had in Nederland al een kettinkje met hangertje gekocht waar haar naam in gegraveerd was.
Een ander meisje, Irrena, was ook super lief en heel knuffelig, ze vond al die aandacht wel heel fijn.
We hebben met Vlada nog even gedamd en daarna een kopje thee gedronken en daarna zijn we Tiblisi wandelend ingegaan met de groep en de begeleidster.
Met de metro naar de Mac Donalds waar Sharon en ik de groep getrakteerd hebben en daarna, na een mooie wandeling met de kabelbaan naar boven de berg op waar je een geweldig uitzicht hebt over Tiblisi. De kinderen hebben genoten en daar doen we het voor.
Gelukkig was Tamuna van smal group house 2 meegegaan, die sprak heel goed Engels.
Het weer was niet zo heel mooi, bewolkt en af en toe wat regen.
Toen we terug kwamen bij het Caritashuis was het al bijna 16.00 uur en zijn Sharon en ik meteen naar "huis" gegaan.
Joyce, Kelly, Sharon en ik hebben daarna de taxi genomen en zijn naar een terrasje gegaan om te eten (voor 68 lari = € 27,00) hebben we met zijn vieren heerlijk gegeten en gedronken.
Daarna, om 21.00 uur, naar ons gereserveerde privé zwavelbad.
Voor 80 lari (ongeveer 30 euro) hebben we een uur lang een privé ruimte gehuurd met een zwavelbad. Een heel aparte geur maar als je er even in bent raak je eraan gewend. Het water was echt heel erg warm.
Na een relaxed bad en een douche zijn we nog naar een terras gegaan en daarna naar ons "huis" om te slapen.

Dinsdag 25 augustus
Al vroeg wakker en meteen begonnen aan het bingospel.
We hadden alleen bingokaarten vanuit Nederland.
Met wat creativiteit kun je zelf wel iets maken. We hadden geen balletjes maar hebben de nummers op papiertjes geschreven zodat de kinderen de nummer konden zien. Sharon en ik zijn naarsmal group house 3 gegaan en daar hebben we bingo gespeeld. Ging echt heel goed en de kinderen waren super enthousiast.
We hebben enkele rondes gespeeld en toen even pauze gehouden.
Wat chips en brownies gekocht voor de kinderen, ook daar genoten ze van.
We hebben ervoor gezorgd dat ieder kind iedere ronde een prijs kreeg.
Diegene die het eerste bingo had mocht wat uitzoeken vanaf de prijzentafel (kadootjes allemaal meegebracht vanuit Holland).
Geweldig die blije gezichtjes. Dit was mijn laatste "werkdag", nu nog een paar vrije daagjes.
Hierna zijn Sharon en ik Tiblisi ingegaan, we wilden naar het pretpark met het mooie uitzicht vanaf de berg met het grote reuzenrat maar helaas begon het te regenen.
We hebben op een overdekt terras lekker gegeten en wat gedronken.
Daarna nog wat rondgelopen en wat winkels ingeweest en afgesproken met Joyce en Kelly dat we samen naar de grote kerk zouden gaan. De Tsminda Sameba kathedraal (in 2004 was deze kerk klaar wat bouw betreft) met zijn 84 meter hoge toren is de grootste Georgisch -orthodoxe kerk van het land. Hij is gebouwd op een heuvel die Tbilisi domineert en bestaat zowel uit een boven- als onderkerk. Het interieur is geheel wit gepleisterd en ziet er nogal kaal uit voor een kerk.
Daarna met zijn vieren door wat vervallen straatjes gewandeld, echt vreselijk om te zien dat mensen zo nog leven.
We hebben best veel gewandeld waardoor we weer een heel groot gedeelte van Tiblisi gezien hebben.
Daarna lekker op een terrasje gezeten en nog wat gegeten en aardig op tijd naar huis (22.00 uur) omdat we morgen om 9.00 uur weer opgehaald worden door Jimmy en Tamo.
Vanavond nog (onze vaste bedelaar) geld gegeven.
Deze man staat iedere dag en avond op dezelfde plaats en we hebben echt met hem te doen. We waren met vieren en hebben ieder 5 lari (= € 2,00) gegeven.
Je kon zien dat het hem echt veel deed waardoor wij ook geëmotioneerd raakten.